Tuesday, October 13, 2009

Tahlil Arwah Mak yg Ke 20 hari

Pada hari sabtu lepas (10hb), merupakan hari ke 20 arwah mak pulang ke rahmatullah..Kebiasaannya, org tidak membuat tahlil pada hari ke 20, tapi ketika kami kecil duu, semasa arwah abah, arwah abg ngah, arwah abg anjang dan arwah nenek, pasti arwah mak akan buat tahlil hari yg ke 20. So untuk meneruskan tradisi, kami buat je majlis tahlil , yg hanya dihadiri oleh kami adik bradik dan adik bradik arwah mak sahaja. Adik beradik arwah abah aku semua dh meninggal dunia, kebetulan kami rapat dgn adik bradik arwah mak sahaja. Menu mlm tu;
  1. Asam Pedas Ikan Mayong
  2. Kangkung Goreng Belacan
  3. Ikan Kembung Goreng
  4. Sambal Belacan Terung Asam
  5. Ikan kering Tenggiri
  6. Ulam - timun & Peria
Gambar makanan?? Mintak maaflah..x sempat nak ditangkap, sebab sibuk skit..almaklumlah..jadi ketua chef mlm tu..Kebetulan hari tu, masing2 ada hal yg x diduga, Kak Long terlibat dgn Majlis Sambutan Hari Raya Dato Azalina, adik aku plak mengajar, Kak Lin (my SIL) rewang Majlis Hari Raya kat tempat keje abg, almaklumlah Pengerusi Wanita di sana, yg ada aku ngan Kak Teh, Kak Teh aku nak suh masak? Kim salam la, setakat tolong2 boleh..die kalau bab mengemas, bab gubah bunga, mengadap benda tu 5 jam pun die sanggup..
P Shoping dari pukul 10.00pg sampai 2.30 ptg..Ingat x sempat nak masak..3 troli aku shoping..bukan setakat shoping brg kenduri, shoping skali brg2 dapur..Lepas tgk bonet yg menjerit2 mintak jgn di disi lagi..kitorg terus balik..Kate Kak Teh..patut la arwah mak x amanat kat aku hal-hal berkaitan duit...sebab utama aku ni BOROS!!!! hehehehehehehe...aku cuma pegang akuan dan audit je..
Lepas solat magrib ngan Isyak berjemaah, maka tahlil pun dimulakan, cuma 4 hidang je..
Yg sempat aku tangkap cume gambar-gambar setelah masing-masing kekenyangan...Semua dh macam buaya ngan beruang kekenyangan..huhuhuhuhuu


Abg Uda & anak-anak buah aku



Inilah pak sedara aku yg masih ada..Pak Long & Pak Noh, sorg ikut muka arwah atok, sorg ikut muka arwah nenek...Merekalah "org tua" kami pengganti Arwah mak abah kami..

2 comments:

mrsjaddo said...

dah 20 hari ye anie.
cepat masa berlalu...

@nGGunZ said...

ha ah..
tapi kami masih merasa kehadiran arwah mak..tgh membiasakan diri hidup tanpa die..